Toen ik zes was kon ik al lezen. Tegenwoordig is dat volgens mij heel normaal, maar toentertijd (ik heb het over 1982) behoorde ik daarmee tot de absolute top van onze klas. Nadat ik me het kunstje van lezen en voorlezen had eigen gemaakt was ik er snel klaar mee. Lezen deed ik alleen als het absoluut noodzakelijk was. Wel was ik geïnteresseerd in taal en oefende graag grammatica en spelling. Er zijn maar een paar boeken uit mijn jeugd die me bijgebleven zijn, dat zijn ongetwijfeld ook de enige boeken die ik gelezen heb. Eén daarvan was van Guus Kuijer; ‘Grote mensen daar kun je beter soep van koken’, alleen de titel al!

Guus Kuijer in RaerdVorige week hield Guus Kuijer een lezing in Raerd. Niet over soep, maar over de Bijbel. Het was een bijzonder interessante avond. Kuijer vertelde over zijn christelijke jeugd, de worsteling met het niet-geloven en de uiteindelijke bevrijding toen hij los was van het geloof. Maar ook over de mooie bijbelverhalen, waar hij altijd van genoot. Juist deze verhalen inspireerden hem tot het schrijven van ‘De Bijbel voor ongelovigen‘ deel 1 en 2. Zelf zegt hij: “De bijbelverhalen zijn slechts samenvattingen, ze zijn zo mooi dat ze het verdienen om uitgebreid verteld te worden”.

Over Margriet ging het bijna niet. Wel vertelde Kuijer dat de meisjes uit zijn kinderboeken “meisjes met een zelfstandig brein zij, die erkend willen worden als mens en niet alleen als meisje”. Misschien dat zijn boek mij daarom zo aansprak. Kuijer schrijft geen kinderboeken meer. Helaas, wil ik daar aan toevoegen. Gelukkig zijn zijn kinderboeken van alle tijd en kan ik Nelson en Lotus straks prima voorlezen uit de boeken die lang geleden door hem geschreven zijn.

Tegenwoordig lees ik. Veel. Heel veel. En met ontzettend veel plezier. Het verhaal dat Guus Kuijer las boeide, daarom kocht ik ‘De Bijbel voor ongelovigen’. Hij ligt nu bovenaan de stapel ‘nog te lezen’. Vroeger had ik veel tijd en geen boeken en nu…. Had ik maar meer tijd!

Zijn mooiste onliner die avond? “Inspiratie is iets van binnenuit, niet van buitenaf. Je kunt dat God noemen omdat het soms onvoorstelbaar is dat je zoiets zelf bedenkt”.

books en time

 

Geef een reactie

