Nelson en de dino

Als je kinderen hebt, heb je ongetwijfeld ook dromen en verwachtingen. Eén van mijn dromen was dat Nelson niet ‘iets’ met Dinosaurussen zou hebben. Ik vind Dino’s namelijk lelijk, eng, stom, ontzettend ouderwets en ik denk dat ze stinken. Ze hebben een beetje stoffig imago. Maar om één of andere duistere reden vindt Nelson Dino’s dus echt helemaal het einde. Hij leende een tijdje geleden zelfs een behoorlijk uit de kluiten gewassen, plastic exemplaar van onze buurjongen Djurre. Na een week logeren mocht hij weer terug naar huis.

Gisteravond kon hij niet slapen. Hij stond ineens naast me in de woonkamer en zei: “Mama, we zijn helemaal vergeten de dino’s te voeren.” Ik wist niet dat plastic en stoffen dinosaurussen ook gevoerd moesten worden, laat staan onzichtbare… Maar goed, ik ben de beroerdste niet en volgens allerlei opvoedkundige genieën moet je vooral niet boos worden, meebuigen, aandacht afleiden (yeah sure!) enz. Ik koos dus voor de geweldloos-opvoeden-variant, waar ik ontzettend voorstander van ben en toog met Nelson en onzichtbaar dinosaurussenvoer naar onze tuin. (Waar, even ter info, ook een compleet bamboebos mét echte pandaberen is). We voerden de dino’s vrij snel (“Alsjeblief allemaal dino’s; eten!). En Nelson ging tien minuten later met een gerust hart slapen.

Over twee weken wordt onze ooit zo kleine Oemaloempa 3 jaar. Tijd voor een uitnodiging dacht ik zo. Nu kruipen Nelson en ik vaak samen achter de laptop. Hij heeft instructies (of bevelen, het is maar hoe je het opvat) en ik teken. Voor zijn feestje wilde hij eigenlijk een monster. Dezelfde als ik voor neef Olaf had getekend. Maar toen we gingen tekenen zei hij: “Ik wil een Dinoooooooooooo.” En dan teken je, als meebuigende, geweldloze moeder, dus een dino, . Toen ik dacht klaar te zijn meldde hij: “Ik denk dat ik een onderdeel mis”. Ik vroeg natuurlijk wat voor ‘onderdeel’ dan wel niet en kreeg als antwoord: “Een beetje bloed op zijn staart.” Na enige overleg besloten we dat het toch maar een hartje moest worden. Zie hier het resultaat: (gratis te downloaden op A5-formaat)

kaart Nelson web

Geef een reactie

