“Hoeveel nachtjes nog voor de draaimolen er is?” vroeg Nelson gisteren ineens. Zo jong en dan al op de hoogte van de festiviteiten hier in Raerd. Niet zo gek, want de ‘Merke’ is een jaarlijks terugkerend event dat al weken van tevoren jong en oud bezighoudt. Als ik nu zeg dat ‘het niet zoveel voorstelt’ krijg ik waarschijnlijk al mijn dorpsgenoten op de mijn nek. Maar dat is alleen maar omdat ik de Wasschappelse Kèremesse gewend ben en daar kan geen dorpsfeest tegenop. Niet alleen qua kermisattracties (zo’n 4 hier tegen zo’n 15 in Westkapelle), maar ook qua kroegen én dronken mensen wint Westkapelle het met voorsprong van Raerd. Zelfs de voorbereidings- (en recuperatie)tijd is in Westkapelle langer. Edoch woon ik niet meer in het Zeeuwse, maar zo’n 325 kilometer up North. En dan doe ik vrolijk mee met de aloude Friesche gebruiken.

Elk jaar bedenkt de Merke-commissie een thema. Onze buurt kreeg dit jaar het thema ‘Carribean’ toegewezen. Daar kun je tenminste alle kanten mee op. Normaal gesproken probeer ik de handen uit de mouwen te steken. Dit jaar zat dat er, om diverse redenen wat minder in. Ik heb me dan ook beperkt tot het maken van een muurschildering (ik hoop dat ik daar morgen nog even een foto van kan maken). Naast de paar algemene versierselen in de buurt, is het redelijk gebruikelijk dat je ook je eigen voortuin een beetje aanpast aan het thema. Op zich niets mis mee, maar het weer is allerminst Carribean, zeg maar. Daarom bedacht ik dit jaar even iets anders. Ik versierde onze ramen en maakte een leuke flyer met daarop twee carribische recepten. Jamaican Jerky Chicken en Cuba Libre. Deze kunnen voorbijgangers meenemen. Maar ik zet hem ook even hier; leuk voor diegenen die nog aan het bijkomen zijn van de Wasschappelse Kèremesse, of zij die niet zoveel hebben met dorpsfeesten in het algemeen.

recepten merke 2014

 

 

Heb je dit weekend nog niets te doen? Kom dan gerust naar Raerd. Er is muziek, drank en er worden zo af en toe ook nog wat spelletjes gedaan. Wij hebben nog twee slaapplaatsen over!

Geef een reactie

