Licht en avontuurlijk leven | A must read

Via Facebook volg ik Lou Niestadt al sinds ik haar boek Groots en meeslepend leven las. Lou maakt illustraties, schrijft boeken en ze doet nog veel meer. Tijdens de vakantie had ik veel tijd om na te denken. Wat ontzettend fijn was, want normaal heb ik daar te weinig tijd voor. Ik wil dichter bij mezelf, meer rust enzo. Toen ik op Bol.com wat ging rondkijken naar een geschikt boek stuitte ik op de ‘nieuwe’ Lou Niestadt: Less is Luxe! Nu hou ik van luxe, dat mag bekend zijn. Maar na mijn vakantieoverpeinzingen sprak dat Less me ook best aan. Het is namelijk vol in ons huis. Heel vol. Toen we hier zeven jaar geleden kwamen wonen hadden we niet eens in alle kamers iets staan. Eigenlijk hadden we zelfs te weinig meubels om het allemaal een beetje fatsoenlijk in te richten. Maar nu… ongelofelijk, alle kasten puilen uit, alle vier de slaapkamers staan vol troep (net als onze zolder van 60 m² én de zolder van onze schuur). Johan heeft in de vakantie onze schuur opgeruimd en heel veel naar stort gebracht. Dat gaf zo’n fijn gevoel, dat het eigenlijk heel sluimerend al aan het kriebelen was om ook het huis eens flink te ontrommelen.

Maar goed, terug naar Lou en haar boek. In één (nou ja, twee dan) adem(s) uitgelezen! Eigenlijk weet ik het allemaal wel. We werken hard om veel spullen te kunnen kopen die ons vervolgens óf in de weg gaan staan, óf we hebben geen tijd om er iets mee te doen. Iedereen heeft laadjes boordevol spullen die je dus echt nooit gebruikt. Ik ken mijn vriend nu 9 jaar en er zijn in ons huis boeken, cd’s, dvd’s én kledingstukken die hij in de 9 jaar niet aangeraakt heeft. Op zolder staan nog dozen die na de verhuizing in 2007 niet meer zijn uitgepakt. Vervolgens maken we to-do-lists, slepen we nog meer zooi  ons huis én leven binnen en gaan voorbij aan wat we echt willen, wat we echt nodig hebben en leven we in dienst van onze spullen. Gelukkig, er is licht aan het einde van deze bomvolle tunnel! Het leuke en grappige boek van Lou laat je inzien dat het ook anders kan. En daarna wíl je het ook echt anders. De inspirerende quotes, leuke tekeningen en het mooie handschrift (het hele boek is handgeschreven) maken het een erg luchtig en makkelijk te lezen boek.

De eerste dag na de vakantie besteedde ik dus aan het opruimen van onze werk- annex logeerkamer. In september hebben we familieweekend en dan wordt er een weggeeftafel neergezet. Daar kunnen dus alle boeken op die wij niet nog een zullen lezen en cd’s waar we niet meer naar gaan luisteren (wie heeft er in deze tijd überhaupt nog cd’s?) en de kleding? Die gaat naar de Kringloopwinkel. Zo kan iemand anders er weer een hoop plezier aan beleven.

Toch is er meer dan alleen opruimen, het boek gaat ook over minder plannen, minder taken, minder verantwoordelijkheden, meer spontaan en toeval. Allemaal dingen die we graag willen.

Wil je het boek van Lou Niestadt lezen? Ik heb (en hou!) hem, maar leen hem graag aan je uit. Woon je in de buurt, kom hem dan gerust halen. En anders, dan is er op bol.com vast nog een exemplaar te bestellen.

IMG_9112.JPG

IMG_9111.JPG

Geef een reactie

