Lui & energie sparen| Inspiration

Nog niet zo lang geleden antwoordden de meeste mensen ‘goed’ als je vroeg hoe het met ze ging. Tegenwoordig is het standaard antwoord ‘druk, druk, druk’. Iedereen heeft het druk (wat dat ook maar mag betekenen). De trouwe lezer van dit blog weet dat ik daar niet meer aan mee doe, aan druk. Ik wil weer ‘goed’. Natuurlijk levert dat wel eens innerlijke strijd op. Juist omdat iedereen het maar ‘druk, druk, druk’ heeft lijkt het of dat de nieuwe maatstaf is. Als je het maar druk hebt, dan ben je goed bezig. Relaxen, rustig aan, dingen laten komen zoals ze komen en niet de godganse dag van hot naar haar vliegen, lijkt haast een zonde te worden. Speelt onze Calvinistische achtergrond ons op dat gebied toch parten? “De luiaard zal gescheurde kleren dragen” en “Wie niet werkt zal niet eten”. Nu zijn gescheurde kleren natuurlijk niet mijn doel (oké, hier en daar een gaatje kan best natuurlijk), maar een kast vol met spijkerbroeken van 120 euro en 40 paar schoenen, dat hoeft voor mij niet meer. En dat niet eten, dat is in mijn geval een prima idee ;-).

Maar “lui” zijn heeft toch ook een functie? Het is algemeen bekend dat mensen die een tijdje een pauze inlassen soms de meest briljante ideeën bedenken. Nu heb ik een creatief beroep en ik merk dat inspiratie vaak komt op het moment dat ik minder ‘druk, druk, druk’ ben. Filmpje kijken, middag bankhangen, lekker in de tuin een boekje lezen… Heerlijk toch? En ook voor de kindjes is het goed om niet de hele week van hier naar daar te hoeven rennen. Als Nelson thuis komt van de peuterspeelzaal mag hij lekker even op de bank, met de tv aan (ja, mijn kinderen mogen tv kijken).

Soms moet je lui zijn om energie te sparen en weer op te laden.

lazy

Geef een reactie

