“The bad news is time flies. The good news is you’re the pilot.” -”
Michael Altshuler

Een paar weken geleden begon ineens alles om me heen te draaien. Als ik opstond had ik het idee dat iemand me omduwde. Heel naar en ook best eng, want je denkt toch gelijk dat er iets ernstigs aan de hand is. Gelukkig viel het mee. De dokter constateerde dat het een defect aan mijn evenwichtsorgaan is en dat de klachten de kop opsteken bij stress en slaapgebrek. De zoveelste wake-up-call! Hij adviseerde een gesprek met een psycholoog én een cursus mindfulness.

Toen de wereld om me heen weer stilstond heb ik beide gelijk geregeld. De cursus die ik volg is een e-cursus van de Happinezz. Daarnaast dook ik ook weer even in oude boeken en aantekeningen over time management. Zo’n tien jaar geleden, toen ik nog bij de gemeente Veere werkte, heb ik eens een workshop time management gevolgd. Ik weet nog dat ik daar heel veel aan gehad heb. Alleen, hoe gaat het met zulke dingen, was het nogal weggezakt.

Tijd om weer eens wat dingen op een rijtje te zetten. Daarom ga ik weer terug naar mijn zes gouden regels voor rust in je werk!

  • Maak een overzicht van werkzaamheden en een planning en hou je eraan! Ik verdeel mijn werkdag in blokken. Drie blokken werken, een blok interactie (om mail te checken, even met een collega te overleggen) en een blok om tussendoortjes te doen. Elke week plan ik mijn werkdagen in met taken die die week moeten gebeuren.
  • Heel druk? Deur dicht! Eventueel met een briefje op de deur waarop staat wanneer mensen welkom zijn met een vraag/praatje enz.
  • Handel dingen die minder dan 5 minuten duren gelijk af.
  • Vraagt iemand je om iets te doen? Bepaal dan samen hoe en wanneer het uiterlijk klaar moet zijn. Niet alles staat in brand!
  • Goed genoeg is goed genoeg.
  • Doe 1 ding tegelijk.

Time Flies

 

Geef een reactie

