5 Tips voor een mooi beeld | Fotografie

Toen ik jaren geleden een oude Canon EOS 10D in mijn handen gedrukt kreeg wist ik niet wat ik ermee moest. Fotograferen deed ik dus echt nooit! Ramon, een bevriend fotograaf (die overigens geweldige evenementenfoto’s maakt) legde uit wat diafragma is en wat sluitertijd en ik ging aan de slag. Ik volgde tal van cursussen en workshops bij Anja Zwanenburg en langzaam werd fotografie een hobby; een uit de hand gelopen hobby!

IMG_9694 IMG_6575

Fotograferen is zo leuk dat ik vijf jaar geleden mijn eerste workshop fotografie gaf. Ik vind het geweldig om mijn kennis te delen. Mensen inspireren én geïnspireerd worden door anderen, dat is zo leuk aan ‘lesgeven’. Mijn camera sjouwde ik ondertussen overal mee naartoe. En als ik zeg sjouwen, dan bedoel ik ook sjouwen. Een cameratas gevuld met objectieven en andere benodigdheden is gewoon zwaar. Een dagje dierentuin werd een ware afmatting. Langzaam aan verdween mijn ‘flow’. Het geven van cursussen en workshops kwam op een laag pitje te staan. Mijn camera pakte ik alleen nog als ik een opdracht had en met vakanties. Wel bleef ik ontzettend actief met het fotograferen met mijn iPhone en het plaatsen van foto’s op Instagram.

IMG_6624  IMG_6603

In mijn zoektocht naar de balans tussen werk, privé en bedrijf moet ik dingen laten vallen. Ik wil zo ontzettend graag mijn hobby terug… Daarom besloot ik dat ik niet meer fotografeer in opdracht. Alleen nog vrij werk, waar ik zo af en toe mee exposeer. En ik blijf workshops geven! Komend voorjaar gaan we er weer een paar dagen op uit. Kun je niet wachten? Dan volgen hier mijn 5 gouden tips voor mooiere foto’s:

  • Less is more!
  • Plaats het onderwerp niet in het midden voor een meer dynamisch effect
  • Heb je een spiegelreflexcamera? Zorg dan dat je weet hoe je kunt spelen met diafragma en sluitertijd.
  • Verander eens van standpunt. Dus klim op een bankje, of zak door je knieën voor een dynamischer effect.
  • Zoom – zoom – zoom! Laat overbodige details weg en leg de focus op een duidelijk punt.

IMG_6565

Wil je beter leren fotograferen? Hou mijn blog dan in de gaten! Ik ga de komende tijd meer tips geven.

De foto’s bij deze blog maakte ik tijdens onze vakantie in Zweden in 2012. Wil jij ook naar Zweden? Kijk dan eens op Vakantiehuisje Zweden. Deze prachtige authentieke vakantiewoningen liggen aan een meer in een heerlijke rustige omgeving. Een echte aanrader!