De oplettende Facebookers hebben het al gezien; Wouters Vormgeving & Fotografie gaat voortaan verder onder de naam: Wouters Vormgeving & Communicatie. De belangrijkste reden? Vanaf nu ben ik beschikbaar voor het schrijven van teksten! Waarom? Dat ga ik uitleggen.Logo-Wouters

Al vanaf de basisschool heb ik iets met taal. Ik kon al vroeg lezen en vond niets leuker dan in het Onze-Taal-boek van opa Speijer oefeningetjes te maken. Die passie werd alleen maar groter toen ik op het VWO verslagen en opstellen moest gaan schrijven. Tijdens mijn eerste stage bij de Kamer van Koophandel, nu … ehm… laten we zeggen: lang geleden, kreeg ik als opdracht om bestaande brochures te herschrijven in begrijpelijke taal. Leuk!

Toen ik aan de slag ging bij de gemeente Veere verviel ik veel te snel in de ambtelijke taal. Dat werd erger toen ik als juridisch adviseur verweerschriften moest gaan schrijven en pleitnota’s. Mijn taalvlammetje begon te doven. Maar toen, ineens werd het vlammetje aangewakkerd tot een waar vuur. Ik mocht de cursus Helder Communiceren van Loo en van ’t Eck volgen! En werd brievencoach voor onze afdeling. Ambtelijke taal werd niet langer toegestaan en alle brieven, raadsvoorstellen en zelfs beroepschriften mochten helder geschreven worden. Wat was ik blij toen de voorzitter van de Raad van State mij complimenteerde met mijn korte en bondige verweer. “Dat zouden meer mensen moeten doen,” zei hij.

Na de gemeente Veere ging ik in het noorden des lands aan de slag bij verschillende gemeenten. Hoe vernieuwend (en verhelderend) mijn manier van schrijven ook was, overal werd het toegestaan. Misschien oogluikend, maar hoe vertel je een ambtenaar dat hij onduidelijker moet gaan schrijven? ;-).

Ik ben ervan overtuigd dat heldere communicatie ontzettend veel problemen kan voorkomen. Daarom én omdat ik gewoon ontzettend graag schrijf, heb ik besloten mijn bedrijfsactiviteiten uit te breiden met ‘communicatie’. En natuurlijk is het een mooie aanvulling op de ontwerpen die ik maak. Vanaf nu ontwerp ik niet alleen brochures, ik schrijf ook de teksten. Best een beetje spannend natuurlijk (vandaar onderstaande free printable poster), maar ik heb er ontzettend veel zin in!

stephen king quote

Denk je dat ik iets voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met me op! Ik ga snel verder, er moet nog een website gerestyled worden :D. Zodra mijn nieuwe bedrijfswebsite klaar is laat ik het weten.

Geef een reactie

