Opgeruimd… | Winactie!

Ondanks een aangeboren drang om alles netjes te organiseren (volgens mijn moeder te zien aan mijn perfectionistische handschrift) is het hier in huis toch altijd een soort van rommelig. Vroeger was het vaak een bende, maar doordat mijn vriend nogal netjes is, probeer ik om de troep binnen de perken te houden. Nu heb ik één voordeel; ik gooi makkelijk dingen weg. In tegenstelling tot vriendlief die een 16-delige encyclopedie en 6 drukken van een boek dat zijn overgrootvader ooit schreef, prominent in de boekenkast heeft staan. Met absolute zekerheid kan ik zeggen dat hij dat boek niet eens ooit gelezen heeft, laat staan 6x. Zeker na de komst van Nelson en Lotus slibt ons huis dicht. Met rommeltjes, prullaria en zooi. Tijd om schoon schip te maken.

En, als ik dan toch aan de slag ga, dan wil ik het natuurlijk ook gelijk heel goed doen. Daarom kocht ik een boek. Geïnspireerd door een column van Aaf Brandt Corsius in de Volkskrant, bestelde ik het boek ‘Opgeruimd!’ van Marie Kondo. Een week of vier geleden begon ik vol goede moed. En warempel, ik werd geïnspireerd. Vooral omdat ze benadrukt dat je dingen die geen plezier geven, gewoon weg kan doen/gooien/geven.

Eerst ben ik begonnen met het doorlopen van de boeken. Ik heb een doos vol boeken waar ik niet vrolijk van word klaarstaan voor een bibliotheekkast in ons dorpshuis (wordt hopelijk vervolgd). Ondertussen gooide ik wat dingen weg en na een middagje noeste arbeid zaten er twee vuilniszakken vol zooi. Een week later heb ik alle kinderkleren en mijn eigen kleren aan een grondige inspectie onderworpen en ook daar kon zeker een vuilniszak naar het Leger des Heils.

Dat was het…

Het boek bleef een tijd lang dicht. Tot ik het deze week weer open heb geslagen en verder ging waar ik gebleven was. Van de euforie over het weggooien van spullen én (na een half jaar spullen weggooien) het vervolgens opnieuw indelen van je spullen, was voor mij de koek of beter gezegd ‘het boek’ op. Na een veelbelovend begin, met hier en daar een rariteit is het boek één grote climax naar onzin. Wie verzint het dat een boek dat onderop een stapel ligt moe wordt van het gewicht dat erbovenop ligt? Sorry, maar dan moet je toch een slag in de koffer hebben, of zie ik dat verkeerd? Nog maar te zwijgen van de stelling dat als je tegen je spullen praat en ze bedankt, dat ze dan langer mooi blijven… Ik haak daar af. Dat heeft voor mij niets meer met opruimen te maken. Who on earth ruimt elke avond zijn/haar handtas leeg zodat de tampons die erin zitten kunnen uitrusten?! Ze hebben hun werk nog niet eens gedaan! Jammer, want  nu neem ik het veelbelovende begin van het boek ook niet meer serieus.

Maar goed, ik heb wel iets opgestoken van Marie Kondo hoor. Dingen waar je niet blij van wordt, die geef je weg. Dus… lieve mensen. Wie o wie wil het boek ‘Opgeruimd!’ winnen? Tweedehands, dat wel. Meedoen? Leuk. Als reactie op deze blog, of op de FB-pagina van Cartelleke kun je aangeven waarom jij het boek wilt winnen. Op 15 april trek ik een winnaar.

Wat het boek me geleerd heeft? Dat ik best georganiseerd kan zijn, dat ik vrolijk word van dingen weggooien en dat ik mijn hele leven in een min of meer rommelig huis zal blijven wonen. En zo kom ik bij de quote waar geen Marie Kondo tegenop kan: Our house is clean enough to be healthy and dirty enough to be happy! Ik maakte er een gratis te downloaden poster van. In A3-formaat. Als je daar niet blij van wordt?!

        healty and happy free printable postersun en gelokkig

3 thoughts on “Opgeruimd… | Winactie!

  1. Wat een leuke blog Nelleke!
    Ik ben nu nog nieuwsgieriger en dit boek wil ik natuurlijk héél graag nog eens lezen. Heb er flarden over gehoord en ben vorige week enthousiast begonnen met opruimen (en kopen, oeps). Maarrrr ik blijf slingeren van het alles willen bewaren, ik heb thuisthuis nog uitnodigingen van verjaardagsfeestjes van toen ik op de lager school zat (waarom?? bovendien is het ouderlijk huis als opslagplaats gebruiken volgens Marie Kondo een doodzonde), naar het alles wél netjes willen hebben.
    Ik ben eigenwijs genoeg om het toch nog een beetje op mijn eigen manier te doen, maar een schop onder de kont kan ik wel gebruiken, zelfs als het door een zweverige opruimgoeroe is 🙂 Al ben ik het met je eens dat de happy & healthy, al dan rommelige, (t)huizen de meest begerenswaardige zijn!

    Like

Geef een reactie

