Op weg naar duurzaam wonen 1

De kop of, beter gezegd, de muur is eraf! Het sloopwerk is al flink gevorderd. Vanaf nu ga ik wekelijks een blog schrijven over de verduurzaming én het gezond maken van onze woning. Verwacht geen uitgebreide technische omschrijvingen, want daarvoor heb ik onvoldoende kennis in huis. Wel hoop ik dat ons verhaal jou inspireert. Als wij onze 150 jaar oude woning naar een heel laag energieverbruik kunnen krijgen, dan kan het haast bij elke woning!

De koop van deze woning is er één uit de categorie “ik stond in de hal en toen wist ik het al”. Tijdens een Open-Huizen-Dag bekeken we deze woning en ik weet nog hoe ik (toen ik in de ruime hal stond) via de keuken en bijkeuken zo de prachtige tuin inkeek en dacht “Hier gaan we gelukkig worden!”. Zoveel karakter en zoveel mogelijkheden! Een gevalletje liefde op het eerste gezicht. Noem het impulsief, maar zodra we thuis waren belden we de makelaar en brachten we een bod uit (waarbij we de makelaar ook gelijk een eindbod meegaven, zodat hij niet steeds hoefde te bellen). Vier dagen na de bezichtiging was de kogel door de kerk. Niets tweede bezichtiging of nog eens een ander huis bekijken, wij wilden in Raerd wonen!

Dat een hele oude woning dan misschien ontzettend veel karakter, maar iets minder isolatie heeft mocht de pret niet drukken. Hé, het was 2007, als je toen al met luchtdicht bouwen bezig was was je een pionier. Ondertussen zijn de ontwikkelingen snel gegaan. Zowel mijn allerliefste als ikzelf werken bij een bouwbedrijf. Wij zien de kansen en noodzaak van duurzaam bouwen. Nu zijn wij geen doemdenkers, maar als ik een bericht lees als deze, in De Morgen, dan ga ik toch nadenken over de toekomst van onze kinderen (en met ‘onze’ bedoel ik ook die van jullie) en de generatie die daarna komt. Nog los van de eeuwige tocht en koude voeten…

Zoals gezegd, de muur is eraf en het zachtboarden plafond eruit. De prachtige oude balken die in het zicht gekomen zijn zijn zo goed, dat we besloten hebben ze te laten restaureren in plaats van een gipsplafond terug te laten plaatsen. Verder krijgen we tuindeuren (wat eigenlijk helemaal niets met het verduurzamen te maken heeft) en overal tripple glas. De vloer wordt geïsoleerd en de buitenmuren ook. In onze woonkamer komt er hennep in de muur. Hennep? Yep, Hennep! Ontzettend duurzaam en damp open. Daardoor ontstaat een heel aangenaam binnenklimaat en het schijnt allergieën (stofallergie) en astma te verminderen. Daar heb ik wel oren naar! Ook krijgen we muurverwarming, een nieuwe installatie en plaatsen we zonnepanelen op het dak. 12 stuks, dat is meer dan genoeg om in onze eigen energiebehoefte te kunnen voldoen! Tot slot doen we nog een paar kleine aanpassingen waardoor de oorspronkelijke elementen in de woning teruggebracht worden. Dat we daarmee ons energielabel flink opkrikken is geen doel, maar een mooie bijkomstigheid.

Een oud huis is scheef. En als ik zeg scheef, dan bedoel ik ook scheef. Dat betekent dat onze nieuwe ramen (in de oude paste geen tripple glas) op maat gemaakt moeten worden. Vandaag komt de installateur de cv’s afkoppelen. En vanaf maandag gaat het opbouwen beginnen! Dan komen de nieuwe ramen en de tuindeuren worden geplaatst. Ik kan niet wachten! Dat er heel veel uurtjes schilderwerk bij komen kijken (het enige dat we zelf doen) neem ik op de koop toe.

Wil je meer weten over het verduurzamen van je woning? Kom gerust een keertje langs als hier gewerkt wordt. Ik (of mijn vriend) vertel jullie graag meer. De ingrepen die wij doen zijn rigoureus, maar alleen met vloerisolatie of het toepassen van ander glas, zet je al een flinke stap op weg naar duurzaamheid. Bij de meeste provincies zijn subsidies te krijgen. Dat maakt investeren in duurzame maatregelen echt de moeite waard en haast voor iedereen bereikbaar!

Meer weten over de voordelen van het verduurzamen van je woning? In deze brochure die mijn collega/verkering en ik maakten voor Friso Bouwgroep lees je meer! En blijf natuurlijk deze blog in de gaten houden. Binnenkort weer een update én meer tips over duurzaam wonen, energiebesparen, isoleren en subsidies.

2 thoughts on “Op weg naar duurzaam wonen 1

  1. Heel goed bezig,wij hebben ook zonnepanelen en ook wij hebben aanpassingen gedaan in onze nieuwbouw woning, ook wijmdenken mee voor de toekomst!

    Like

Geef een reactie

