Als ik al weet wat liefde is

dan komt dat door jou…

Deze prachtige quote van Herman Hesse kwam ik onlangs tegen toen ik een stapel oude tijdschriften scande. Dat hij bovenaan deze blogpost zou komen wist ik gelijk. Ik vind hem zo mooi! Tien jaar geleden leerde ik de liefde van mijn leven kennen. Dat een retourtje liefde 650 kilometer was, daar zat ik niet mee. Na een half jaar heen en weer scheuren (in mijn übercoole Renault Mégane Coupé) gingen we samenwonen in Grou. Dat ik nu, tien jaar later, middenin een verbouwing zou zitten, met twee hele lieve kindjes, midden in een vrij forse verbouwing (ik haatte schilderen toen nog), verliefder dan ooit, dat had ik toen niet kunnen dromen. Of misschien ook wel, maar ik wil dit stukje niet al te zoetsappig maken.

10859628_812204062151628_1617703759_n 1798660_782783425093692_4111642151634117175_n  431204_329146357124070_1237741935_n 280474_230967230275317_2795046_o563422_353124178059621_1585973499_n

Mijn lief vindt het prima dat ik een blog bij houdt. Zelfs als ik af en toe een foto van hem plaats. Maar volgens mij is dat voor hem ook meer dan genoeg. Wel denkt hij af en toe mee als ik het heb over iets waar ik over wil bloggen. Zo ook over het nu volgende onderwerp. HET HUWELIJK. Iedereen die ons kent weet dat dat een beetje heet hangijzer is. (Even kort: ik was getrouwd, en dat vindt mijn verkering reden genoeg om ‘liever verliefd’ te blijven. Ik zou het best tof vinden om met hem te trouwen, niet in de laatste plaats omdat ik er niet aan kan wennen dat mijn kindjes een andere achternaam hebben).

Wij zijn dus niet getrouwd. Eerst zei ik nog wel eens ‘nog niet’, maar ik denk dat ‘nog’ wel kan vervallen. Wij zijn niet getrouwd. Sterker nog, we hebben zelf niet eens een geregistreerd partnerschap. Alleen van het idee alleen al krijg ik jeuk. We houden van elkaar, hebben de intentie om altijd bij elkaar te blijven, zijn dolgelukkig met onze twee kindjes en vinden het dan ook niet nodig om dingen ‘te regelen’. Want zo zie ik een geregistreerd partnerschap een beetje, ‘om dingen te regelen’.

Een tijdje terug waren we bij een concert van Rowwen Hèze (een van mijn andere liefdes). Op de vraag wat het geheim van een goed huwelijk is antwoordde zanger Jack Poels: “Dat het geen huwelijk is.” Daar was Johan het zo hartgrondig mee eens dat hij zei: “Die moet in je blog, want zo is het bij ons ook.” Misschien is dat wel de essentie. Wij blijven bij elkaar omdat we dat graag willen, niet omdat het een juridische overeenkomst is. Dat gevoel van vrijheid hebben we allebei (ja, ik heb mijn mening ondertussen flink bijgesteld) nodig. Onze liefde is al bezegeld met de geboorte van onze twee kinderen.

En toch…

Het lijkt me zo leuk om nog eens een ‘liever-verliefd-feest’ te geven. Een feest om onze liefde te vieren, samen met mensen die voor ons belangrijk zijn. Zonder witte jurk, zonder ceremonie, maar wel met een verhaal. In dat geval zou ik zeker Sandra Talsma van het Ja-woord vragen om onze ceremoniespreker te zijn. Sandra is trouwambtenaar, maar daarnaast is ze ook in te huren voor andere ceremonies, zoals het steeds populairder worden ‘renewal of vows’. Op haar website lees je er alles over. Het logo mocht ik vorig jaar ontwerpen.

Misschien over tien jaar! 😉 Tot die tijd blijven we gewoon heel erg liever verliefd.

Geef een reactie

