Onze duurzame verbouwing deel 2

De kop is eraf! En de achtergevel voor een deel geveld. Het kozijn waarin volgende week de tuindeuren en ramen komen, is gesteld. Een erg precies karwei, waarbij de keuze gemaakt moest worden voor waterpas of op het oog recht. In een scheef huis als dat van ons zit daar best veel verschil in! De “bouwmannen” zoals Nelson ze noemt zijn nu bezig om het metselwerk in de achtergevel te herstellen.

Vloer isoleren? Doen!

De vloer is geïsoleerd. Lieve, lieve lezers, als jullie iets willen doen aan energiereductie, dan zou ik kiezen voor vloerisolatie. Zeker wanneer dat zo makkelijk gaat als bij ons. In een paar uur tijd werd de gehele kruipruimte onder onze woning volgespoten met isolatieparels HR++. Onze kelder (waar de watermeter zit en waar we bij moeten kunnen) is volgestort met isolatiechips. Hoe weet ik niet, maar áls het moet kunnen we er dus bij. De RC-waarde hiervan is 2,5. Het voordeel? Het is goedkoop (bij ons werd haast onze hele investering hiervoor gecompenseerd door de subsidie die we ervoor krijgen) en zorgt voor warme voeten.

IMG_6142 IMG_6188

IMG_6123 IMG_6139

Kalkhennep

Een geliefd gespreksonderwerp de laatste dagen is de hennepisolatie die in de muren komt. Hierover krijgen we veel vragen. Nu heb ik haast overal wel een beetje verstand van, maar van kalkhennep weet ik bijzonder weinig. Maar… ik ben nieuwsgierig en ga de komende week op onderzoek uit. Hopelijk weet ik volgende week, wanneer klusser Alex bezig gaat met de isolatie, zoveel dat ik hierover een leuk blogje kan schrijven!

Subsidie voor isolatie woning

Ook over de subsidiemogelijkheden kregen we al wat vragen. Op de website Energiesubsidiewijzer kun je precies zien of en welke subsidies er in jouw woonplaats mogelijk zijn. Ons leverde een check een mooie subsidie op voor het uitvoeren van wel 4 energiebesparende maatregelen! Dat is natuurlijk mooi meegenomen. Het aanvragen gaat simpel. Hou er wel rekening mee dat je de subsidie moet aanvragen voor je akkoord geeft op de offertes. In ons geval leverde dat ietwat vertraging op.

Planning

De start van de werkzaamheden begon wat later dan gepland. Toch gaan we nog prima op schema (met hier en daar wat aanpassingen). Ons huis is erg oud. Daardoor is het ontzettend lastig om op voorhand in te schatten hoe lang bepaalde werkzaamheden gaan duren. Om de hinder voor de kindjes (en mij) te beperken wil ik graag weten wat er de volgende dag gaat gebeuren. Als dat iets is met veel geluid en stof, dan plan ik een bezoekje buiten de deur (zoals gisteren naar Fris in Akkrum). Het grote voordeel van zo’n verbouwing is dat alles zo vies is, dat schoonmaken geen zin heeft. Dat doe ik dan ook een paar weken niet ;-).

Geef een reactie

