To blog, or not to blog?

De eerste week van onze zomervakantie zaten we hoog, bovenop een berg in Italië. Afgelegen, erg afgelegen; het dichtsbijzijnde dorpje was al 20 minuten rijden. Geen wifi, geen winkels, geen geluid…. Alleen ons gezin, boeken, spelletjes en de overweldigende natuur. Wat was dat heerlijk! Het was lang geleden dat ik zo goed sliep en zoveel energie had. Natuurlijk nam ik me voor om dat thuis zo te houden.

We wonen in een rustig dorp in Friesland. Zonder winkels, maar wel (als we niet al te veel pech hebben) met wifi. Toen ik thuiskwam ben ik dan ook weer gelijk hele dagen online. En, denk ik weer bij veel dingen die ik doe ‘zou dat een leuke blog zijn’? Ik merk dat ik me hoe langer hoe meer ga irriteren aan tweets, instagramfoto’s en facebookberichten (om over blogs van zogenaamde ‘kenners’ nog maar te zwijgen). Nee, ik herken me niet in ’10 herkenbare fouten die we maken als de kinderen weer naar school gaan’. Nee, ik word niet meer geïnspireerd door de eenheidsworst op Instagram. En nee, ik wil al helemaal niet geconfronteerd worden frustraties en meningen van mensen die ik eigenlijk helemaal niet ken. Ik ben er duidelijk klaar mee!

Maar mijn blog dan, wat doe ik daarmee? Ik ben geen topblogger, heb zo’n 1000 bezoekers per maand en niet de intentie om mijn geld ermee te gaan verdienen. Waarom zou ik dan nog bloggen? Die vraag heb ik regelmatig gesteld de afgelopen weken. Ik vind het leuk om inspiratie te delen. En geniet er ook van als mensen blij zijn met mijn gratis printables en kleurplaten.

Alleen… Wat als ik mensen niet alleen kon inspireren, maar ook echt kennis zou kunnen bijbrengen? Ik ben niet iemand die over persoonlijk wee gaat schrijven. Dat deel ik niet online, ook niet als iemand anders daar misschien kracht uit kan putten. Ik heb heel veel bewondering voor bloggers die dat wel kunnen, maar ik wil dat niet. Wat wil ik dan? Ik weet het eigenlijk niet. Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik als een soort Boeddha (het juiste postuur heb ik al) geweldige wijsheden en levensveranderende inzichten de wereld in kon sturen. Maar helaas, op mijn tegeltjeswijsheid zit echt niemand te wachten. Echt veel kennis over een bepaald onderwerp heb ik ook niet. Ik ben meer van het type Triviant-hersens. Ik weet over heel veel, heel weinig (maar meestal net genoeg om te winnen ;-)). Onzinnige feiten, nutteloze weetjes, namen van schlagerzangers uit de jaren ’80? Ik weet ze! Alleen, daar vul je geen blog mee.

Lieve lezers, ik weet dat jullie nu verwachten dat ik ga zeggen dat ik weet waar ik wel over ga bloggen. En óf ik überhaupt nog blijf bloggen. Helaas, deze blog wordt er eentje met een open eind. Voorlopig plaats ik zo af en toe een printable, of deel ik een mooie quote. Tot ik weet wat ik wil, of niet…

Geef een reactie

