Als er iets is waar ik ontzettend blij van word, dan is dat van een goed boek. Maar wat is nou een goed boek? Voor mij is een goed boek een boek dat je niet weg wilt leggen voor het uit is. Of het dan gaat om een superspannende thriller, een ontroerende roman of een leerzaam lifestyleboek is dan minder belangrijk. Zelfs een kookboek kan spannend zijn. Het afgelopen jaar las ik best wat; natuurlijk altijd minder dan ik had willen doen, maar in elk geval genoeg om met jou te delen.

De Zoon – Jo Nesbo

Als je van spannende thrillers houdt dan zijn de boeken van Jo Nesbo een echte aanrader. Deze scandinavische schrijver heeft een herkenbare stijl, maar elk boek heeft een verrassend plot. In dit boek gaat over een gevangene die wraak wil nemen op de rechercheur die zijn vader vermoord heeft. Ik ga natuurlijk niets verklappen, maar dit boek boeit vanaf de allereerste bladzijde.

De boeken die Nesbo schreef over rechercheur Harry Hole zijn ook geweldig (tip: Lees ze in de goede volgorde).

Zonder Angst – Lisa Gardner

Zoals ik hierboven al een beetje verklapte ben ik ster in het lezen van een serie boeken in de verkeerde volgorde. Dat komt zo: ik koop een nieuw boek en dat blijkt dan vaak het vierde, vijfde of zesde boek in een serie te zijn. Zo las ik de hele Sara Linton-serie van Karen Slaughter achterste voren, kwam ik er na drie boeken van Camilla Lackberg achter dat ik niet met het eerste begonnen was en heb ik de Harry Hole-serie ook niet helemaal chronologisch doorlopen. Wat mij betreft wordt het verplicht dat boeken uit een serie gewoon een nummer krijgen; lekker duidelijk. En het voorkomt dat je achteraf alle boeken nog eens wilt lezen, maar dan te beginnen bij deel 1. (Ik ken dus echt iemand die dat eens gedaan heeft). Maar goed, Lisa Gardner. Het boek dat ik afgelopen zomer las ‘Zonder Angst’ is een bijzondere thriller. Spannend en ingenieus in elkaar gezet. Het gaat over twee dochters van een seriemoordenaar, waarbij heden en verleden verweven zijn. Een regelrechte pageturner.

Handlettering doe je zo – Karin Luttenberg

Ik ben dol op Karin Luttenberg. Onder de naam Paperfuel maakt ze de mooiste handlettercreaties. Ze is dan ook een bron van inspiratie als je aan de slag wilt met moderne kalligrafie of handlettering. Haar boek ‘Handlettering doe je zo’ is laagdrempelig, ziet er prachtig uit en leert je de simpele én iets mindere simpele trucjes van handlettering. Als je aan de slag wilt is het werkboek dat erbij hoort een must have!

De wereld van de Gorgels – Jochem Myjer

Autorijden en kinderen is niet altijd een gedroomde combinatie. Nu zijn onze kinderen wel wat gewend. We rijden een paar keer per jaar 325 kilometer heen en weer terug naar Zeeland om mijn moeder te bezoeken, proberen jaarlijks naar onze familie in Denemarken te gaan en met de recente verhuizing van mijn schoonzus naar datzelfde land komen daar jaarlijks alleen maar meer kilometers bij. De zomervakantie ging dit jaar naar Italië. Met een lange reis in het vooruitzicht en een weerstand tegen video’s op de achterbank, schafte Johan het luisterboek van de Gorgels van Jochem Myjer aan. Ondertussen kennen Lotus, Nelson, Johan én ik het boek uit ons hoofd. Maar dat mag de pret niet drukken. Waar we ook heen rijden; of het nou Westkapelle, Gedsted of de supermarkt een dorp verder is, de kinderen vragen altijd om ‘een bolletje wol’. Groot was de vreugde toen bleek dat er een nieuw Gorgelboek aankwam. Sint bezorgde het. Dit boek is een prentenboek, met schitterende tekeningen en staat garant voor veel gestolen kwartiertjes met zijn drietjes op de bank.

Basisboek India – Amandip Uppal

Een paar jaar voor ik zwanger werd van Nelson hadden we al een meisjesnaam: India. Op een of andere manier intrigeert het land me. Toen ik onlangs een prachtig kookboek met heerlijke Indiase gerechten tegenkwam kon ik het niet laten liggen. De fotografie, de vormgeving, het eten… Alles aan dit boek is prachtig.

Een van mijn goede voornemens voor 2017 (naast beginnen met yoga) is om meer tijd vrij te maken voor een goed boek. Dat is op zich prima te doen. Als ik alle uren op social media, achter de tv, bezig met vrijwilligerswerk dat alleen maar heel veel energie kost en nog meer nutteloos tijdverdrijf halveer, dan hou ik dus heul veul uren over om mooie, spannende, ontroerende en leerzame boeken te lezen. Om mijn tijd nog beter te kunnen plannen en mijn doelen vast te leggen bestelde ik twee weken geleden de Desire Map planner. En… hij wordt vandaag bezorgd! Ik kan niet wachten :D.

Ik ben benieuwd naar jouw favoriete boeken van het afgelopen jaar!

Een gedachte over “Deze 5 boeken mag je niet missen!

  1. Hoi
    wat gezellig om te lezen welke boeken jeg aanraad.
    ben nu jussi adler olsen aan het lezen den grænseløse. Deense srijver die in nl heeft gewoond. Dit boek speelt zich af in dk en zweden. Krimie triller. Kan ik aanraden.
    groetjes Sjouktje

    Like

Geef een reactie

