Angst is mar veur eben

Spiet is veur altied

zingt Daniël Lohues in een van zijn mooiste nummers (en dat is me nogal wat, want hij schreef al veel prachtige liedjes). Eigenlijk hou ik mijn blog het liefst luchtig, gezellig, glimlachje hier en daar, hart onder de riem, zulke dingen. Maar nu ik op een druilige zondagmorgen mijn social media even doorneem zie ik dat er heel veel angst is. Een beetje voor me uit starend ontdek ik dat veel mensen zich laten leiden door angst. Ik zie dat in ouders die hun kinderen opvoeden en constant : “pas op, kijk uit” roepen. Die hun kinderen niet los durven laten en vooral heel veel leeuwen en beren op hun weg tekenen (waarna ze vervolgens verbaasd zijn dat kinderen angstig zijn en slecht slapen). Van huis uit heb ik dat ook wel een beetje meegekregen. Mijn opa was politieagent en hij zag achter elke boom een boef (die had je toen nog, echte boeven). “Pas op Puk, kijk uit Pukkie”. Daar word je als kind op zijn zachtst gezegd een beetje terughoudend van.


Ik zie het om me heen. Veel mensen zouden beslissingen willen nemen, maar durven niet. Bang voor een complete mislukking, bang voor wat anderen zullen zeggen, bang om andere mensen te kwetsen, bang voor wat de toekomst gaat brengen… Daarom blijven mensen hangen in vaste, vertrouwde relaties, banen, systemen. Jammer, want wie weet wat er gebeurt als je wel die akelige knoop doorhakt? Hoppa van die hoge duikplank af. Je kunt toch zwemmen? En zo niet, dan zijn er altijd mensen die je zullen redden.

Ik zie het in de steeds venijniger wordende verkiezingsstrijd waarbij politici geen hoop geven, geen echte hoop, maar inspelen op de angst. Angst voor het onbekende, angst om te weinig geld te hebben en angst voor gevaren van links, rechts, uit het oosten, het westen… Overal is gevaar. Mijn kinderen zijn bang voor spoken (“maar die bestaan niet”) en mummies (“die bestaan echt wel”). En eigenlijk wij volwassenen ook; bang voor dingen die wel bestaan maar veel minder gevaarlijk zijn dan ze lijken (iemand ooit aangevallen door een mummie?) maar vooral bang voor dingen die niet eens bestaan. Aangeprate angst.

Maar waar moet je nu echt bang voor zijn? Ik was altijd heel bang om mijn ouders te verliezen. Toen mijn vader twaalf jaar geleden overleed werd mijn ergste angst bewaarheid. En weet je, het viel eigenlijk allemaal best wel mee. Natuurlijk mis ik hem gruwelijk en is het verdriet nog steeds vaak en rauw aanwezig, maar aan de andere kant ging het leven gewoon door. Ik leerde mijn grote liefde kennen, kreeg twee prachtige kinderen en ben gezegend met heel veel leuke en lieve mensen om me heen. Daarbij heb ik een goeie baan, een behoorlijk goed lopend eigen bedrijf en is er daarnaast nog genoeg tijd om me in te zetten voor het nut van ’t algemeen én om leuke dingen te doen met geweldige mensen. Nietzsche schreef het al “waar je niet dood van gaat, daar word je sterker van”. Ik heb echt geleerd om te genieten van de dingen die ik wel heb en me minder zorgen te maken. Uiteindelijk komen de meeste dingen vanzelf goed. En zo niet, dan toch.

Dus, nu komt het punt dat ik echt een politiek statement ga maken, lieve mensen als jullie de komende maanden gaan nadenken wat jullie gaan stemmen. Als moeder van twee kleine kinderen hoop ik van ganser harte dat jullie bij het stemmen vooral nadenken in welke wereld onze kinderen groot mogen worden. Nederland is een geweldig land. Onze kinderen zijn de gelukkigste van Europa las ik onlangs. De welvaart is groot, echt groot. Zo groot dat veel mensen alleen nog maar meer willen. We leven in een ontzettend veilig land, de criminaliteit is laag en, waar ik heel trots op ben, we wonen in een land waar iedereen gelijk is. Waar we die gelijkheid zo belangrijk vinden dat het in de Grondwet is opgenomen. Ik hoop dat mijn kinderen later niet bang hoeven te zijn voor mummies en spoken. Wat ik ga stemmen weet ik nog niet, maar ik weet wel dat de partij die het meeste positiviteit uitstraalt het voor mij gaat worden. En jij? Stem je uit angst, of stem je met de hoop en het vertrouwen dat alles uiteindelijk goedkomt. En zo niet, dan toch.

Ik maakte een prachtige poster. Printen en ophangen maar!

hope-is-stronger-than-fear-quote

3 gedachtes over “Angst is mar veur eben

  1. Lieverd, wat weer een mooie blog! En ik ben het van de eerste tot de laatste letter met je eens! Ik heb overigens nét afgelopen vrijdag een stoere beslissing genomen waar ik trots op ben! Morgen hoor je meer! Fijne zondag! 😘

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

