Het is zover. Westkapelle is al #indieaanloop. De wagens van de kermisexploitanten zijn gearriveerd, de botsauto’s worden opgebouwd en het wordt langzaam onrustig in het dorp. Nog een paar nachten, want vrijdag barst het geweld in volle hevigheid los!

Iedereen die niet geboren en getogen is in Westkapelle kan de rest van deze blog overslaan. Waarom? Omdat, om de essentie van dit hele verhaal te kunnen begrijpen je minimaal 5 ouwerwesse uit je hoofd moet kennen. In Friesland zeggen ze: “Bûtter, Brea en Griene Tsiis, wa dat net sizze kin is gjin oprjochter Frysk”. Daarmee leggen ze de lat wat lager, maar dat heeft ongetwijfeld met het IQ der Friezen te maken. 5 Ouwerwesse dus. Alle coupletten. Nelson kan er 2: Dwars door de buien en Heidi Loekida. Bûtter, Brea en Griene Tsíis daarentegen komt er gewoon niet lekker uit. Waarmee ik, met gepaste trots, constateer dat Nelson toch meer Wasschappelaar dan Fries is. In tegenstelling tot zijn zusje trouwens, die praat gewoon Fries als het moet.

Mensen vragen mij vaak wat ik mis nu ik in Friesland woon. Dat is zonder enige twijfel de blijmoedigheid en het eindeloze gevoel voor humor van de Wasschappelaars. Ik woon hier met ontzettend veel plezier, maar het is hier toch allemaal wat gematigder, ‘flegmatiek’ zoals Drs. P. het zou verwoorden. Huilen tot je buikpijn hebt; dat doen ze hier gewoon niet. Zelfs niet om mijn grapjes. Casual jokes, kwinkslagen, dubbelzinnigheden en de wat harde, zwarte humor van Wasschappel; ik mis het.

Terug naar de kermis. Eén van mijn favoriete liederen is zonder enige twijfel ‘Mooi is het zonlicht’. Dit liedje raakt zo de essentie. En het is juist die blijmoedigheid, die joie de vivre, die ik zo mis, die in dit prachtige lied bezongen wordt. Het aankomend weekend gaan ze in Westkapelle genieten van de kermis, de zorgen worden aan de kant geschoven, normen en waarden ook en iedereen gaat gewoon genieten! Ik wens jullie ontzettend veel plezier.

Voor iedereen die #indieaanloop is een gratis poster.

lach en vergeet

Een gedachte over “Lach en vergeet

Geef een reactie

